Gå ikke ned på udstyr

Der er gennem tiden taget historiske billeder med alt fra et Kodak Instamatic amatørkamera, til en mobiltelefon, og selv med et billigt lommekamera. Med andre ord kan man hurtigt slå fast, at det ikke i alle tilfælde er det fotografiske udstyr der er afgørende, for at opnå kundens tilfredshed.

Men når det så er sagt, så vil de fleste professionelle fotografer gerne have det rigtige udstyr. Vi skal ikke mange år tilbage, før de færreste fotografer mente, at de kunne tage gode fotos med andet end stordias kameraer. Digitale kameraer blev ikke regnet for rigtige kameraer til professionel brug. Udviklingen viser dog hvor hurtigt opfattelser kan ændre sig, og hvordan alle tager ny teknologi til sig og udvikler deres faglighed ud fra det. I dag tager alle fotografer digitale fotos, redigerer dem på computeren og regulerer lys og skygge, inden de bliver afleveret til kunden.

Tilbehør til kameraet

De fleste fotografer har deres favoritter, når det gælder selve kameraet. Hvilket fabrikat af spejlreflekskamera man foretrækker, har i høj grad noget at gøre med fotografens uddannelse, vedkommendes primære opgaver, samt ikke mindst hvad der er tradition for på den avis, eller på det reklamebureau, hvor fotografen er ansat.

Der findes en stor vifte af tilbehør til kameraerne, som støtter fotografen i vedkommendes arbejde, og som de derfor vil til- eller fravælge alt efter temperament og opgavetype.

De fleste fotografer har således flere typer stativer, hvor kameraet kan monteres. Der arbejdes typisk med gulvstativ og bordstativ, som begge kan fås i en udgave som henholdsvis tripod eller monopod. En tripod står, som navnet siger, på tre ben, og er en stabil understøtning af kameraet, som er velegnet til studieoptagelser, portrætter m.v. En monopod har kun en enkelt stang, som stativet står på, og det fungerer mere som en slags støtte for fotografen, end at det er et egentligt stativ.

Et bordstativ bruges tit, hvis man skal tage billeder af en person eller en gruppe, som sidder ved et bord, og som man skal have fotograferet i forskellige situationer dér.

Monopod’en er en form for stativ, som ofte er med på farten, og bruges i situationer, hvor fotografen har brug for at kunne holde kameraet stille, uden at det skal stå på et egentligt stativ.

Lyset er vigtigt

Det rigtige lys er i mange tilfælde det aller vigtigste for, om et fotografi bliver godt eller skidt. I et studie vil fotografen have mulighed for at sætte lys, men i det daglige kan man finde gode råd om lys og bruge enkelt udstyr, som ikke kræver en herregård. De fleste fotografer, hvad enten de fotograferer indendørs eller udendørs, bruger således en reflektor, som bruges til at blødgøre lyset fra en lampe eller fra solen, og dermed skabe lys, hvor der ellers ville være skygge.

Tager man som fotograf billeder ude i sollyset, kan man således bruge reflektoren til at bløde skyggerne op, og dermed få et blidere og blødere billede, som udstråler en større professionalisme. Især vil den professionelle fotograf oftest bruge en reflektor, hvis han eller hun skal tage portrætter udendørs i skarpt lys. Reflektoren blødgør konturer og kanter, så det hele tager sig bedre ud.

Med til det gode lys hører også en flash, som også hører til den professionelle fotografs nødvendige udstyr. Vedkommende vil formentlig både skulle bruge en studieflash og en speedflash. En studieflash består af fast opstillede flashlamper, som kan aktiveres efter behov ved studieoptagelser. Disse flash er ikke monteret på kameraet, men står på stativer eller er ophængt i loftet i fotografens studie. En speedflash kan enten være håndholdt eller monteret på kameraet, og er en type flash som er mere tænkt til at blive taget med ud på opgaver i de situationer, hvor det er nødvendigt med ekstra lys.

I andre situationer kan fotografen bruge kontinuerligt lys, som blot er lamper, der skaber den rette lysstemning omkring motivet. Det er også ofte transportabelt lys, som fotografen kan have med ud på opgaver til situationer, hvor et speedflash ikke vil være den rette løsning.

Filtre

Endelig vil den professionelle fotograf have et antal filtre, der kan monteres på kameraets linser, så der kan skabes forskellige lyseffekter. Det kan være et UV-filter, der filtrerer sollyset. Det betyder mindre ved de nutidige digitale kameraer, end ved de ældre kameraer, hvor man brugte film. Et polariseringsfilter bruger fotografen, hvis der for eksempel skal tages en serie billeder, hvor der er brug for forskellig lysvirkning, eller ved fotografering af motiver, hvor der er reflekser. Og endelig bruger de fleste et ND-filter, som i nogle situationer bruges til at dæmpe den lysmængde, der kommer ind i kameraet.